Utflykt till Hundöarna

Hundöarna

Igår åkte vi på en trevlig utflykt med Sniff. Först besökte vi Hundöarna, som ligger ute på Lovön vid Drottningholm. (Vi tänkte åka dit förra året med Lottie, men då var det så mycket folk att vi drog vidare till Adelsö istället.)

I år var det inte lika packat med bilar, så vi tog Sniff och promenerade iväg genom parken. I övriga parken är det koppeltvång, så först traskade vi igenom en liten träddunge innan vi kom fram till grinden som leder över till ön.

20150724_142158 20150724_142223

Det var en grupp med hundar precis vid ingång som tränade. Vi gick istället på den lilla stigen runt ön, och Sniff sprang runt med svansen i vädret och nosade på allt. Hon var nere vid vattenkanten flera gånger, men vattnet var inte särskilt badvänligt, så hon fick inte hoppa i.

20150724_142426 20150724_142621

Efter ungefär halva ön så träffade vi på en hund som hette Rio, som var lika gammal som Sniff. De lekte och nosade på varandra, och ville inte skiljas åt när vi skulle gå därifrån. Sniff rusade runt och var översocial som vanligt. Tänk dock på att även om ni, som vi, har världens snällaste och mest sociala hund, så är inte alla hundar lika duktiga när de springer lösa. Alla hundägare har inte stenkoll på sin hund eller känner av när hunden börjar bli stressad. Var därför lite extra försiktiga när det kommer fram en hund mot er!

När vi hade gått runt ön så gick vi tillbaka mot bilen, där en flaska vatten väntade. Flaskan med vattnet gick sönder och godispåsen blev kvarglömd på biltaket när vi körde därifrån, så någon annan hund blev nog väldigt glad under dagen!

Vi körde längst ut på Färingsö, på jakt efter en badplats där Sniff kunde svalka sig. Vi såg också ett flygplan som flög runt med ett frieri efter sig! Efter lite letande så hittade vi en vik med ett badställe när vi körde efter Stavsborgsvägen vid Kungsberga allra längst ut på Färingsö. Där skuttade Sniff i, och Simon doppade fötterna. Det hade börjat blåsa, så vi satte oss aldrig ner. Vi hade badkorgen med oss, med en filt och badkläder och annat som kan behövas efter vägen, men den blev aldrig använd.

På tillbakavägen så åkte vi färja över till Slagsta – Sniffs första båtfärd!

20150724_160419
Tur att husse var med, för lite läskigt var det allt!

Vi körde till Barkarby och handlade grejer, delvis för att ersätta de saker som vi haft sönder för Sniff. Under resan till Havsnäs så lekte Sniff och Hollie lite våldsamt med Sniffs bollar, så vi åkte till XXL Sport och köpte nya. Där provade vi även gummistövlar, för på flera ställen är det runt 50% rabatt på Tretorns utbud just nu. (T.ex. på CDOn.com, Zoovillage och Sportamore) Eftersom jag inte ville beställa fel storlek som jag gjorde när jag köpte mina Vans, så kändes det säkrare att prova storlekarna innan. XXL Sport har också sin Säsongsrensning nu, så de har REA på en massa saker. De har Tretorns gummistövlar till väldigt billigt pris, men inte just de modellerna jag var ute efter (Viken W och Hockeyboot 2.0). Vi köpte mest leksaker åt Sniff den här gången, men annars brukar det bli en hel del när vi är där.

Efter ett stopp på ICA Maxi så körde vi hem och testade vår nya fonduegryta, som Simon hittade på Röda Korsets butik Mötesplats Kupan i Strömsund. Vi fonduade oxfilé och doppade i olika såser, jättegott!

20150724_212240

Vi fick dock även använda brandsläckaren för första gången innan vi kunde sätta oss ner och äta i lugn och ro, men det tillhör inte denna historia…

Hundöarna vid Drottningholm har en egen Facebooksida.

Hundvänliga Stockholm har också skrivit om Hundöarna, så klart!

För att komma till Hundöarna kommunalt så finns det en busshållplats (Orangeriet) alldeles invid parkeringsplatsen. Besök slottets hemsida för vägbeskrivningar.